İnnova'nın self servis cihaz pazarındaki lider markası Kiosk İnnova'nın web sitesine yönlendiriliyorsunuz...

www.kioskinnova.com

BURULAŞ Elektronik Bilet Sistemi ve Satış Kiosk Projesi

Bursa Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan BURULAŞ A.Ş., Kiosk İnnova ile birlikte gerçekleştirdiği “Elektronik Bilet Sistemi ve Satış Kiosk Projesi” ile gişelerdeki yolcu bekleme sürelerini ortalama yüzde 50 azalttı.



Türkiye’nin nüfus açısından en büyük 4. şehri konumunda olan Bursa, 2016 yılında Dünya Yaşanabilir Şehirler sıralamasında Dünya’da 37. sırada Türkiye’de ise 1. sırada yer alıyor. Bursa Büyükşehir Belediyesi iştiraki olarak 1998 yılında kurulan BURULAŞ A.Ş. ise, şehir içi toplu taşıma sistemi yanı sıra diğer ulaşım türlerini de kapsamına alarak, Türkiye’de bir marka değer olmaya yönelik hedefi doğrultusunda ilerleyen bir ulaşım şirketidir.

BURULAŞ, metro, tramvay, şehiriçi otobüsler, şehirlerarası deniz otobüsü, otobüs terminalleri, seyahat ve araç kiralama acenteleri, deniz uçağı ve helitaksi operasyonlarını yürütüyor. BURULAŞ, Türkiye’de bu kadar farklı ulaşım modelini modunu yöneten ve işleten tek firma olma özelliğini taşıyor.

Firma BURULAŞ A.Ş.
Çözüm Kiosk İnnova
Sektör Kamu

BURULAŞ, toplu taşımada hem bakiye dolum süresini kısaltacak, hem de işletme maliyetlerini düşürebilecek bir kiosk çözümü üzerinde çalışmalara başladı ve aradığı çözümü İnnova’da buldu.


Bursa’da 2015 yılının ortasına kadar işletmeciler vasıtasıyla yürütülen biletleme sistemleri, bugün BURULAŞ tarafından yürütülüyor. BURULAŞ Bilgi Sistemleri Müdürü Alper Güvercin, 2015 yılı Temmuz ayına kadar farklı bir firma tarafından işletilen elektronik biletleme sistemlerinin, firma ile sözleşmenin sona ermesinin ardından BURULAŞ tarafından yürütülmesi kararını aldıklarını ifade etti.

Bu değişim ile birlikte otomasyon sistemlerinin önemi üzerinde durduklarını kaydeden Güvercin, 2015 yılına ait 120 milyon hafif raylı sistem, 180 milyon da otobüs yolcu trafiği olduğuna dikkat çekti. Alper Güvercin, “Bu yoğun trafiğin gişelere dolum ve bilet için uğradığını düşündüğümüzde ciddi bir trafikten söz ediyoruz. Özellikle dolum hizmetinin istasyonlarda çok hızlı bir biçimde yapılması gerekiyor. Yolcunun ihtiyaç duyduğu noktaya mümkün olan en kısa sürede ulaşabilmesi bizim için önemli. Biz elimizden geldiği kadar tren ve otobüs seferlerimizi sıklıkla yapmaya çalışıyoruz. Hal böyleyken yolcunun gişelerin önünde, sadece kartlarına bakiye doldurmak için bekletilmesi istenmeyen bir durum” dedi.

Bu noktadan hareket ederek, aynı anda hem bakiye dolum süresini kısaltacak hem de işletme maliyetlerini düşürebilecek bir kiosk çözümü üzerinde durduklarını belirten Güvercin, diğer şehirlerdeki örnekleri de inceleyerek standartların üzerinde bir ürün tarif ettiklerini aktardı.

Kamu İhale Kurumu mevzuatına bağlı olarak, ihale alanındaki hassasiyet ve tecrübeleriyle de hareket ettiklerinin söyleyen Güvercin, şartnamede olabildiğince kaliteli hizmet ve ürün tarifi yaptıklarını vurguladı. Güvercin, sözlerini şu şekilde sürdürdü:

“Amacımız şartname sürecinde yoğun bir çalışmanın ardından belirlediğimiz ürün özelliklerini en uygun ve profesyonel şartlarda karşılayabilecek firmalarla çalışmaktı. Hem süre kısıtlı olduğu, hem de standartların çok üzerinde bir ürün talebinde bulunmuş olduğumuz için, bu şartnameye katılım olup olmayacağı konusunda kaygılarımız olmuştu. İnnova ile de bu şekilde tanıştık.”

BURULAŞ Bilgi Sistemleri Müdürü


“Tarifimizin Üzerinde Bir Ürün Aldık”

Projeye 16 Temmuz 2015’te başladıklarını belirten Güvercin, 15 Ocak 2016’dan beri aktif olarak kioskların sahada çalıştığını söyledi. 6 ay gibi kısa bir sürelerinin olduğunu, buna rağmen hedefledikleri tarihte sistemlerini hazır hale getirdiklerini kaydeden Güvercin, “Biz teknik şartnamede tarif ettiğimiz hizmeti ve ürünü, tam manasıyla İnnova’dan aldık. Şartnamemizde çok kısa sürede teslimini istiyorduk. Bu sürenin çok daha altında ve baskı içerisinde olunan bir süreçte İnnova şartnamedeki ürünün fazlasını bize vererek projeyi neticelendirdi. Bu konuda İnnova’ya ayrıca teşekkür ediyoruz. İnnova ile birlikte çok etkin bir ekip çalışması gerçekleştirdik” dedi.

İşgücü, Zaman ve Enerji Tasarrufu

Gişelerde insan faktörünün çok önemli olduğuna dikkat çeken Güvercin, “Kartın alınması, kartın bir cihaza okutulması, paranın alınması, para üstü verilmesi insana bağlı işlemler olduğu için çok fazla zaman alabiliyordu. Ancak kiosklarda bu süreleri çok daha hızlı hizmet verebilir hale getirdik. Projede temel amacımız işlem sürelerini kısaltmak ve yolcularımıza bu hizmeti en hızlı şekilde verebilmekti. Eskiden bir yolcunun gişede geçirdiği süre 35-50 saniyeyken, şu anda bu işlemler 10-15 saniye civarında gerçekleştiriliyor” şeklinde sözlerini sürdürdü.

Sadece bakiye sorgulama işlemleri için gişe önlerinde beklendiğini ifade eden Güvercin, kiosklar ile bu sürenin 2-3 saniyede gerçekleştirilebilir hale geldiğini vurguladı. Güvercin şu şekilde sözlerine devam etti: “Yolcuyu gişede bekletmeden araçlara alabilmek bizim için oldukça önemli bir ölçü. Bunun beraberinde işletme maliyetlerinin düşürülmesi anlamında, gişedeki operasyonun işgücü, zaman ve enerji gibi maliyetler kalemlerini de kattığınız zaman büyük bir tasarruf söz konusu. Hem yolcuya çok önemli olan zamanı kazandırıyoruz, hem de işletme maliyetlerini düşürüyoruz.”


“Üst Seviyede Güvenlik Talep Ettik”

Dış mekanlarda ya da açık alanlarda bulunan kioskların güvenliğinin uzaktan yönetilebilir olmasının kendileri için çok önemli olduğunu vurgulayan Güvercin, ürünlerde kullanılmak üzere en gelişmiş güvenlik özelliklerini talep ettiklerini kaydetti. Güvercin, “Güvenlik amacıyla dalga titreşim sensörlerimiz mevcut. Yaklaşım sensörlerimiz var, kapaklar açıldığında bilgisini ileten ve içinde her kullanıcı amacı için ayrı kapakların ve ayrı sensörlerin olduğu bir kurgu mevcut. Bunları merkezi güvenlik yazılımlarımızla kontrol etmek ve denetlemek mümkün. Bu sayede kimin kiosklara ne kadar sürede müdahale ettiği kayıt altına da alınabiliyor” dedi.

Modüler ve Fonksiyonel Kiosk

Kioskların versiyon bazında farklı özelliklerinin aktif hale getirilmesinin planlandığını, bu yüzden geleceği öngörerek hareket ettiklerini söyleyen Güvercin, kioskların tanımlanırken bütün ödeme sistemlerini kabul edebilecek şekilde kurgulandığını belirterek şu şekilde konuştu:

“Özellikle çok fonksiyonel ve modüler bir yapıya sahip olması bizim ürünümüzü farklılaştıran bir özellik oldu. Örneğin modüllerimizde kart ve bilet satışı için kullandığımız alt ekipmanlar en az iki tane, ancak istendiğinde dörde kadar çıkarılabilir bir sistem tarif ettik." Baz sistemimizde kiosklar bozuk para üstü veriyor, kağıt para üstü vermiyor ama modüler yapıları sayesinde, talep olursa kağıt para üstü verebilen bir modelle değişim sağlanabilecek. Üzerinde bir kamerası var. Büyükşehirlerde kişiselleştirilmiş kart hizmetlerinin kesintisiz ve sürekli olarak sağlanması önemli bir konu. Bunlar için ofisler açıyorsunuz, personel barındırıyorsunuz. Tüm kiosklarımızda bu kişiselleştirilmiş kartlarımızı basacak donanımlar da mevcut. İlk aşamada, kiosk yolcunun fotoğrafını çekip TC kimlik numarasını alıyor. Sonrasında ilgili kurumların veritabanına bağlanıp ilgili tüm sorguları yerine getiriyor. Bu sorgu neticesinde yolcunun kişiselleştirilmiş kart almaya hakkı olduğu onaylanırsa, kişiselleştirilmiş kart hazırlanıyor. Kiosklarımız kartı kendi içerisinde basıp, iade haznesinden de kişiselleştirilmiş kartı teslim edebilecek donanımlara sahip. Kiosklarımız şu an bütün özellikleriyle aktif değil, bunları versiyon bazında hizmete almayı hedefliyoruz.”

Son Güncelleme Tarihi: Ağustos 2016